سفارش تبلیغ
صبا ویژن

CPI(شاخص قیمت مصرف کننده) چیست؟

?

CPI(شاخص قیمت مصرف کننده) چیست؟

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) معیاری است که میانگین وزنی قیمت یک سبد کالاهای مصرفی و خدمات مانند حمل و نقل ، غذا و خدمات پزشکی را بررسی می کند. با در نظر گرفتن تغییرات قیمت برای هر کالای در سبد کالاهای از پیش تعیین شده. سپس میانگین آن ها محاسبه می شود. از تغییرات CPI برای ارزیابی تغییرات قیمت مرتبط با هزینه زندگی استفاده می شود. CPI یکی از پر استفاده ترین آمارها برای شناسایی دوره های تورم یا تورم است.

CPI چگونه محاسبه می شود؟

ابتدا سبدهای بازار برای هر گروه و مناطق شهری برای اندازه گیری قیمت ها مشخص می شود. برای رفع سبد بازار ، BLS به نظر می رسد داده های هزینه ای است که توسط خانواده ها و مصرف کنندگان منفرد طی یک دوره دو ساله گزارش می شود. بین دوره جمع آوری داده های هزینه و زمانی که برای محاسبه CPI استفاده می شود فاصله ای وجود دارد.

امروزه کسب رتبه از کلمات کلیدی پر رقابت در مدت زمان کم کاری تقریبا غیر ممکن شده است. اما شما به راحتی می توانید به وسیله کلمات کلیدی کم رقابت کسب رتبه کنید. پیشنهاد می کنم مقاله روش های یافتن کلمات کلیدی کم رقابت حتما مطالعه نمایید. 

 

CPI-چگونه-محاسبه-می-شود؟?

به عنوان مثال، اگر BLS در حال محاسبه CPI برای سال 2021 باشد. داده های مورد استفاده برای تعیین سبد بازار ممکن است مربوط به سال های 2018 و 2019 می باشد.

در مرحله بعد ، قیمت اقلام جداگانه در سبد بازار در هر منطقه شهری تعیین می شود. BLS این کار را از طریق نمونه گیری تلفنی انجام می دهد. به عبارت دیگر ، آن ها با خرده فروشان و ارائه دهندگان خدمات تماس می گیرند. در مورد قیمت گذاری کالاها و خدمات مختلف سوال می کنند. BLS همچنین می تواند این اطلاعات را از طریق مراجعه حضوری جمع آوری کند.

شاخص قیمت مصرف کننده از این دو مجموعه داده در محاسبات خود استفاده می کند. فرمول انجام این کار به شرح زیر است:

CPI = هزینه سبد بازار در یک سال معین / هزینه سبد بازار در سال پایه ضربدر 100

سال پایه یک عدد استاندارد است که برای اندازه گیری تغییرات قیمت گذاری نسبت به سال مورد استفاده قرار می گیرد. شاخص قیمت مصرف کننده ماهانه مجدداً محاسبه و به روز می شود.

درک شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)

CPI میانگین تغییر قیمت ها را در طول زمانی که مصرف کنندگان برای یک سبد کالا و خدمات پرداخت می کنند ، اندازه گیری می کنند. که این مقدار به عنوان تورم شناخته می شود. اساساً تلاش می شود سطح قیمت کل در یک اقتصاد را کم کنند. بنابراین قدرت خرید واحد پول یک کشور را اندازه گیری کند. برای محاسبه CPI از میانگین وزنی قیمت کالاها و خدمات که الگوی مصرف یک فرد را تقریبی می کند ، استفاده می شود. ممکن است از میانگین کوتاه شده به عنوان بخشی از این مورد استفاده شود.

گزارش CPI را به صورت ماهانه ثبت می کنند. قرائت CPI از 100 به این معنی است که تورم به همان میزان که در سال 1984 بود برگشته است. در حالی که قرائت 175 و 225 به ترتیب افزایش سطح تورم 75 و 125 درصد را نشان می دهد. نرخ تورم نقل شده در واقع تغییر شاخص نسبت به دوره قبل است ، خواه ماهانه باشد ، سه ماهه یا سالانه.

در حالی که تغییرات قیمت کالاهای خرده فروشی و سایر کالاهای پرداختی توسط مصرف کنندگان را اندازه گیری می شوند. شامل مواردی مانند پس انداز و سرمایه گذاری نمی شود و اغلب می تواند هزینه های بازدید کنندگان خارجی را حذف کند.

روش های کلیدی

  • شاخص قیمت مصرف کننده میانگین تغییر قیمت ها را در طول زمانی که مصرف کنندگان برای یک سبد کالا و خدمات پرداخت می کنند، اندازه گیری می کند.
  • CPI پرکاربردترین معیار تورم و به عنوان نماینده برای اثربخشی سیاست اقتصادی دولت است.
  • آمار CPI شامل افراد حرفه ای ، خود اشتغالی ، بیکار ، افرادی که درآمد آن ها زیر خط فقر است و افراد بازنشسته در این کشور اما شامل جمعیت روستایی ، خانواده های مزرعه ، نیروهای مسلح ، افرادی که در حال حاضر زندانی هستند نمی شود. کسانی که در بیمارستان های روانی هستند.
  • CPI-W شاخص قیمت مصرف کننده مشاغل شهری و کارمندان دفتری را اندازه گیری می کند. در حالیکه CPI-U شاخص قیمت مصرف کننده برای مصرف کنندگان شهری است.

جهت مطالعه ادامه این مطلب بر روی لینک روبرو کلیک نمایید. مدل CPI و علت اهمیت آن

?